27 de març 2013

Habemus Papam

Article aparegut avuia dia 27 de març de 2013, al Diario de Mallorca, pàgina 29.


Hebemus Papam
Antoni Bennàssar Moyà

Una de les notícies d’aquest any, serà, sens dubte, l’elecció del nou Papa. Amb aquesta elecció s’ha produït una petita revolució en el si del catolicisme, almanco per a mi, inesperada. En primer terme, s’ha generat una nova esperança, entre determinats sectors catòlics, vinculada a la idea de canvi. Un sentiment que, des de el Concili Vaticà II, per ventura no es vivia. En aquest sentit, l’elecció de Jorge Mario Bergoglio, ja suposa, per si mateix i ab initio, moltes novetats. S'ha elegit a un Papa, per primera vegada sud-americà, i per primera vegada jesuïta. Intentant generalitzar (cosa perillosa, ho reconec) podem dir que els jesuïtes, històricament ultra conservadors, giraren els seus plantejaments i, des de fa unes dècades, han integrat en la seva ordre a un important sector de teòlegs que podem considerar avantguarda social del catolicisme. Així, no es pot oblidar el paper dels jesuïtes en la teologia de l'alliberament, amb desenes de màrtirs caiguts per la seva defensa del socialisme cristià, entre ells, i com a nom més significatiu, Ignacio Ellacuría, i cinc companys jesuïtes més, assassinats, el 16 de novembre de 1989, pel poder a El Salvador. Recordem que Ellacuría, màrtir cristià sens dubte, és considerat unànimement com un dels fundadors de la teologia de l’alliberament, i representa la seva obra i vida, per ventura, el viratge simbòlic definitiu de l’ordre jesuïta. A més d’Ellacuría, els jesuïtes aportaren a un altre dels pares fundadors de la teologia de l’alliberament: Jon Sobrino. Una teologia de l’alliberament que no podem oblidar que fou durament perseguida, durant els anys vuitanta, pel Prefecte per a la Doctrina de la Fe, el Cardenal Ratzinger, l’actual Papa cessant. Curiosos viratges que dóna la història...  

És molt significatiu també que els jesuïtes, mil vegades perseguits en molts de països per la seva fidelitat papal, i especialment a l'Estat espanyol, tinguin, per primera vegada, un Papa de la seva ordre. Mai havien arribat al papat, però sempre se les havia considerat els més influents (i fidels) consellers del Papa. Aquesta tendència es canvià amb el pontificat de Joan Pau II, sent substituït el seu paper conseller davant el pontífex, segons els experts vaticanistes, per membres d’organitzacions de nova creació, entre elles, la més significativa, la Prelatura de l’Opus Dei.

El nou Papa tindrà una dura i difícil tasca de renovació teològica de l’església catòlica per un costat, i de les estructures de poder del Vaticà per l’altre. El seu primer gest simbòlic, ha estat esperançador: ha adoptat, per primera vegada per part d’un Papa, el nom de Francesc. Tots  el que tenim uns mínims coneixements de teologia, sabem el paper referencial de Sant Francesc d’Assis en la doctrina social de l'església catòlica. Desitgem, en tot cas, que el nou Papa no es deixi mai corrompre pels poders malignes que habiten en el Vaticà, i no es llevi simbòlicament mai tampoc, l'hàbit de tela de sac, pobre entre els pobres, de l'ordre franciscana. Recordem, no obstant, les paraules de Pau VI, referint-se al Vaticà, quan va proclamar l’any 1972 que “el fum de Satanàs ha entrat per alguna fissura en el temple de Déu”. Tasca difícil serà fer esvair el fum maligne del poder. Així, parafrasejant (en un sentit ben diferent) al propi Benet XVI, podem dir que els mercaders, corrompent amb el diner, han entrat en el Vaticà com a porc senglars en la vinya del Senyor. Serà tasca difícil treure-los, però, qui ho intenti fer, necessitarà, sens dubte, tenir la tenacitat pròpia d’un jesuïta.  

Acabaré, per últim, amb una frase de Sant Francesc d’Assis: "Recorda que quan abandonis aquesta terra, no podràs emportar amb tu res del que has rebut, només el que has donat"






Antoni Bennàssar és advocat i doctor en Dret.