01 de juliol 2011

ODDM

Se m'ha demanat per part d'Ona Mallorca que faci un repàs, en forma de signatura, del que ha estat la meva etapa professional com a Defensor del Menor de la Comunitat Autònoma. El primer que he de fer en aquest sentit és lamentar que la primera decisió política del nou Govern en matèria de menors hagi estat eliminar la Defensoria del Menor. En una època en què, malauradament, estan diàriament a tots els mitjans els abusos greus a la infància i a l'adolescència, consider molt injust que s'hagi eliminat l'òrgan encarregat de vetllar pels seus drets. Si a més tenim en compte que som una Comunitat sense Síndic de Greuges, ja em direu el resultat final. 

En quant a la meva activitat al capdavant de l'ODDM, he de dir que hauria de distingir el dia a dia d'atenció de queixes i denúncies, de les actuacions transversals i plurianuals que duguérem a terme. En quant a l'atenció directa d'usuaris, superàvem de molt les 300 actuacions anuals. Per una altra part, i en quant a "grans" actuacions, dir que d'una de les que estic més orgullós fou la creació de l'observatori d'internet. Des de l'any 2008, un grup de becaris d'investigació, es dedicaren a analitzar els principals elements d'ús de la xarxa per part dels menors d'edat. D'aquesta forma es va possibilitar, a més a més, que joves titulats poguessin començar a fer feina dins l'administració pública amb uns contractes més que dignes. Ara, tot això, ha desaparegut. 

Al marge de l'observatori, també des de l'Oficina organitzàrem anualment entre 3 i 4 congressos amb ponents de primer nivell de tot l'Estat, en els quals hi assistien habitualment uns 250 participants. Així que em sent orgullós, almanco, d'haver contribuït durant aquests anys, maldament sigui modestament, a la formació dels professionals que tracten amb els menors. 

Una altra funció que realitzàvem i que ara queda orfe, és la supervisió de tots els centres de menors de Balears. Com a òrgan independent visitàvem i supervisàvem les condicions vitals i educatives dels menors que hi havien de romandre amb una mesura de protecció o de justícia penal juvenil. Si tenim en compte que una part important d'aquestes places eren externalitzades amb la iniciativa privada crec que, aquest control extern de funcionament, complia una tasca de primer ordre.

Crec, per tot plegat, que la feina ha estat bona durant aquest temps, i he de donar, un cop més, les gràcies a tots aquells que m'acompanyaren laboralment en aquests camí i a n'aquells que possibilitaren el meu nomenament.