12 de gener 2010

Aeroports colonials

Ara es comencen a entendre les coses. El govern de Zapatero s'ha oposat, per activa i per passiva, a introduir mecanismes de cogestió aeroportuària que permetessin a les Illes Balears gestionar els seus aeroports. S'acaba de fer públic que del conjunt d'aeroports espanyols només n'hi ha 9 de rentables, dels quals Son Sant Joan és el segon en número de beneficis per AENA. Els doblers que genera el nostre aeroport serveixen per aixugar, per posar un exemple, els 300 milions d'euros de pèrdues anuals que té Barajas. És un típic tractament colonial aquest: els ingressos de les colònies sempre han servit per aixugar els dèficits de la metropoli; avui els nostres doblers sen van cap a Barajas de la mateixa manera que, des de el segle segle XVI i fins el XIX, l'or i la plata americans servien pels luxes de la monarquia i per sufragar les piques de Flandes. Mentre veim com sen duen les nostres divises cap a Madrid podem comprovar com a Barajas hi arriba el metro, hi estat construint una estació de rodalies que durà directe a Atocha i s'estan acometent reformes milionàries, tant a la T4 com a la T1, T2 i T3. Se pot anar de Barajas al centre de la ciutat amb una línia de metro modèlica la L8, i aquí, en canvi, hem de plorinyar a Madrid per a què ens financiï un tramvia que podríem construir amb els nostres propis dobles si no ens els expoliassin. A més, s'ens furta de poder tenir vols transoceànics i, fins i tot, els vols intracontinentals estan centralitzats a Madrid en bona mesura. Això provoca el surrealisme màxim de què, per posar un exemple, si volem viatjar a Itàlia haguem d'anar primer a Madrid, fer un transbord, i després tornar endarrera i veure com desfem el camí recorregut passa a passa sobrevolant la notra illa. Per afegitó, resulta força injust que si som un dels aeroports més rentables de l'Estat això no hagi servit per millorar les condicions laborals dels nostres treballadors. Així, seria bo que el sindicalisme illenc deixàs de servir a criteris estatalistes i reclamàs condicions especials pels nostres treballadors, que pateixen els costos de la insularitat en la seva butxaca, ajuden a omplir fins adalt les arques d'AENA, i després són tractats de forma "igualitària" amb la resta de treballadors de l'ens sense tenir en compte els esforços que implica està en un dels aeroports amb més trànsit aeri d'Europa. Per tot plegat, resulta ben clar ara el motiu que fa que Espanya es negui a la cogestió aeroportuària de les Illes Balears.