George Sand i el patriotisme mallorquí
Com afrontaren els mallorquins l’ocupació castellanoborbònica després de la derrota militar de 1715? La Dra. Bel Peñarrubia defineix l’actitud dels mallorquins com una «contínua resistència passiva davant les noves imposicions estatals i una absoluta manca de consciència de pàtria espanyola».
Aquesta manca d’identificació dels mallorquins amb Espanya també fou recollida per George Sand a Un hiver à Majorque (Un hivern a Mallorca, 1842), on deia de Mallorca que era «impossible trobar una província menys vinculada a Espanya per un sentiment patriòtic».
Com es pot veure, malgrat el Decret de Nova Planta i la derrota militar de 1715, l’assimilació cultural i nacional de les Illes Balears fou un procés lent i incomplet, que no començà a consolidar-se fins ben entrat el segle XX.
Comentaris